Przejdź do głównej zawartości

Dostępność cyfrowa w ankietach – co musisz wiedzieć

Artur Zbiejcik avatar
Napisane przez Artur Zbiejcik
Zaktualizowano dzisiaj

Praktyczny poradnik dla użytkowników Webankiety

Webankieta wspiera dostępność cyfrową zgodnie ze standardem WCAG 2.2 na poziomie AA. Struktura i układ kwestionariusza ankiety, wszystkie rodzaje pytań, dodatkowe ustawienia oraz domyślny szablon kolorystyczny są zaprojektowane tak, by umożliwić swobodne wypełnienie ankiety osobom z niepełnosprawnościami – również przy użyciu technologii asystujących, klawiatury czy ekranów mobilnych.

Ale dostępność to coś, co tworzymy wspólnie. Jako twórca ankiety dodajesz treści – i to od nich w dużej mierze zależy, czy Twoja ankieta będzie naprawdę dostępna dla wszystkich.

Poniżej znajdziesz najważniejsze zasady, które pomogą Ci w tworzeniu dostępnych ankiet – prosto, konkretnie i bez nadmiaru technikaliów.


1. Dodajesz grafikę? Dodaj też opis alternatywny

Jeśli na etapie tworzenia kwestionariusza chcesz wstawić obrazek, ilustrację, ikonę to pamiętaj, że część użytkowników może ich nie zobaczyć – np. osoby z niepełnosprawnością wzrokową, które korzystają z czytników ekranu.

Co zrobić:

Dodaj krótki opis, który wyjaśnia, co przedstawia grafika i jaka jest jej rola.

Przykład: „Dwie osoby podające sobie dłonie w przyjaznej atmosferze biznesowej, w tle uśmiechają się dwie inne osoby”.

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu opisów:

  • zastanów się, dlaczego wybrałeś/aś ten konkretny obraz i co masz nadzieję, że przekaże on odbiorcom.

  • tekst powinien być krótki, zazwyczaj 1-2 zdania,

  • weź pod uwagę kontekst, gdzie i jak obraz jest używany. Jeśli obok lub nad grafiką dodany jest tekst, może on wpływać na to, które części obrazu są najważniejsze do opisania. Ten sam obraz użyty w dwóch różnych kontekstach zazwyczaj wymaga innego tekstu alternatywnego.

  • dodaj informację czy jest to logo, ilustracja, obraz lub kreskówka,

  • zakończ zdanie tekstu alternatywnego kropką.

Więcej wskazówek możesz przeczytać w tym artykule: https://accessibility.huit.harvard.edu/describe-content-images

Aby dodać opis alternatywny, w panelu w zakładce Tworzenie -> Pytania, wybierz rodzaj pytania i dodaj grafikę lub zdjęcie w preferowanym miejscu. Następnie kliknij „Wstaw obrazek”, a następnie w polu „Tekst alternatywny” dodaj opis. I gotowe!


2. Umieszczasz wideo lub nagranie audio? Zadbaj o napisy lub transkrypcję

Materiały wideo i audio powinny posiadać alternatywę tekstową, przedstawiającą tę samą treść co wideo lub audio. Jest to bardzo ważne dla osób niesłyszących, niedosłyszących lub korzystających z Internetu bez dźwięku.

Co zrobić:

  • Jeśli wideo jest z YouTube’a – upewnij się, że ma włączone napisy. W zależności od zawartości wideo napisy powinny uwzględniać nie tylko pojedyncze wypowiedzi czy dialogi, ale również innych dźwięków, które mogą mieć znaczenie dla zrozumienia kontekstu.

  • Jeśli to nagranie audio lub film bez napisów – dołącz transkrypcję (czyli zapis tego, co zostało powiedziane).


3. Linki – czyli gdzie klikam i dlaczego

Użytkownicy korzystający z czytników ekranu mogą przeskakiwać między linkami – dlatego ich treść powinna być zrozumiała sama w sobie i jasno wskazywać, dokąd prowadzi link - bez potrzeby czytania całego akapitu.

Co zrobić:

Zamiast: „Kliknij tutaj” użyj: „Dowiedz się więcej o naszym badaniu satysfakcji”.

Aby dodać dostępną treść, w odpowiedniej sekcji na etapie tworzenia kwestionariusza (dodatkowa treść/odpowiedzi do pytania lub strona podziękowania) kliknij „wstaw link”, a następnie dodaj ją w formularzu w polu „tekst do wyświetlenia”.


4. Uważaj na kolory – kontrast ma znaczenie

Jeśli tworzysz własny szablon kolorystyczny, pamiętaj o odpowiednim kontraście między tekstem a tłem. Tekst lub obraz tekstu posiada współczynnik kontrastu wynoszący przynajmniej 4.5:1.

Standard WCAG mówi też o tym, że elementy graficzne, które nie są tekstem, powinny mieć współczynnik kontrastu co najmniej 3:1 względem sąsiednich kolorów. Powinny więc wyraźnie odróżniać się od tego, co jest tuż obok nich.

Co zrobić:

  • jeśli w swojej ankiecie chcesz dodać pytanie typu Ocena, domyślną opcją w ustawieniach są symbole w wersji monochromatycznej. Możesz użyć wersji polichromatycznej, jednak z wielu przypadkach może ona nie spełnić kryteriów kontrastu względem tła innego niż białe. Zalecamy stosowanie wersji monochromatycznej, a w przypadku wersji z wieloma wariantami kolorów - sprawdzenie efektu końcowego z jednym z narzędzi wymienionym wyżej.


5. Jasność, prostota, przejrzystość

Stosuj zrozumiały język. Opisuj pytania jasno, bez nadmiaru branżowego żargonu. Jeśli jakieś pole może być dla respondenta niejasne – dodaj krótki komentarz lub instrukcję.

Co zrobić:

  • zamiast nazwy pytania: „Wskaż preferencje w zakresie wskaźnika NPS” użyj „Na ile prawdopodobne jest, że polecisz naszą firmę znajomym?”

  • w pytaniach otwartych, takich jak pytanie otwarte lub pytanie typu formularz stosuj czytelne i zrozumiałe etykiety, które nie budzą żadnych wątpliwości. Zamiast “Adres” użyj “Pełny adres korespondencyjny: ulica, numer domu, numer mieszkania, kod pocztowy i miejscowość.

  • jeśli chcesz poprosić o podanie adresu e-mail, użyj pytania typu e-mail - zawiera ono odpowiedni atrybut “autocomplete”, który pozwala na automatyczne uzupełnienie przez przeglądarkę.


6. Myśl o mobilnych użytkownikach

Twoja ankieta może być wypełniana na ekranie smartfona. Unikaj więc zbyt długich tekstów w jednej linii czy skomplikowanych siatek pytań.

Co zrobić:

Przejrzyj swoją ankietę na telefonie przed wysłaniem. Sprawdź, czy da się ją wygodnie wypełnić jednym palcem.


7. Chcesz przeprowadzić test wiedzy? Pamiętaj o dodatkowych ustawieniach

Jeśli wiesz, że test wiedzy będą też wypełniały osoby posługujące się czytnikami ekranu, warto w tym samym kwestionariuszu lub stworzonym osobno, dodać następujące ustawienia:

  • umieszczenie wszystkich pytań na jednej stronie lub ustawienie wyświetlania przycisku Wstecz, który umożliwi cofnięcie się do poprzedniej strony, jeżeli kwestionariusz posiada więcej niż jedną. Dzięki temu, osoby z niepełnosprawnościami, mają możliwość sprawdzenia i potwierdzenia wypełnionych odpowiedzi przed ich wysłaniem.

  • nie zalecamy korzystania z ustawień dotyczących limitów czasu wypełniania stron lub całej ankiety. Jeśli jest to konieczne, limit czasu powinien być dostosowany w taki sposób, aby osoby posługujące się technologiami asystującymi, były w stanie wypełnić je w czasie dostosowanym do ich potrzeb.


Zadbaj o wszystkich respondentów – także tymczasowo „wykluczonych”

Dostępność to nie tylko temat osób z niepełnosprawnościami. Wszyscy możemy się znaleźć w sytuacji, w której doświadczymy utrudnień w korzystaniu z Internetu:

  • złamana ręka,

  • tymczasowe pogorszenie wzroku,
    hałas, przez który nie słyszymy nagrania,

  • niska jakość połączenia internetowego.

Dobrze zaprojektowana, dostępna ankieta działa dla wszystkich – bez wyjątku.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?