Każda firma wysłuchująca głosu swoich klientów zdaje sobie sprawę, że badanie i mierzenie doświadczeń klientów jest bardzo trudne. Dlaczego? Ponieważ doświadczenia klientów w kontakcie z marką bazują na emocjach. I oczywiście – za pomocą badania Net Promoter Score, Customer Effort Score czy CSAT można dowiedzieć się ilu klientów mówi o naszej firmie dobrze, ilu źle i jaka jest średnia satysfakcji, lojalności czy skłonności do rekomendacji. Jednak wszystkie te badania mogą powiedzieć Ci jedynie CO (dobrze lub źle) dzieje się w firmie, ale nie DLACZEGO tak się dzieje.
Aby odpowiedzieć na pytanie DLACZEGO nie ma innego wyjścia niż wysłuchanie swoich Klientów z należytą uwagą. Zadając Klientom pytania otwarte nie narzucamy im tego co mają nam powiedzieć. Niemniej firma powinna posiadać umiejętności ilościowego analizowania jakościowego głosu klienta i… wyciągania z niego najlepszych wniosków. I tu właśnie z pomocą przychodzi Webankieta dając swoim użytkownikom możliwość tworzenia tagów, a następnie
przyporządkowania ich do odpowiedzi klientów.
Poniżej przygotowaliśmy dla Was szczegółową instrukcję tego, jak w sposób ilościowy analizować feedback otrzymywany od klientów w badaniach CES, CSAT, NPS czy jakichkolwiek innych ankietach online dotyczących kontaktu na linii klient-marka. Zaczynamy!
KROK 1: TWORZENIE TAGÓW
[Ważna informacja]: Aby móc zacząć korzystać z tagowania odpowiedzi, Twoja ankieta powinna zebrać minimum jedno wypełnienie. W przeciwnym razie otrzymasz taki widok z wyłączoną możliwością dodawania tagów:
Jeśli zostało już przeprowadzone jedno lub kilka badań i zebrano wyniki, można przystąpić do ich zaawansowanej analizy. Pierwszym krokiem w procesie tagowania odpowiedzi jest stworzenie zestawu tagów, czyli tzw. klucza kodowego.
1. W tym celu przejdź do zakładki Wyniki w projekcie ankiety, a następnie kliknij w zakładkę Tagi znajdujące się po lewej stronie.
2. W kolejnym kroku kliknij: Stwórz nowy tag.
Przed stworzeniem tagów musisz zastanowić się o czym mówią Twoi klienci, ponieważ to właśnie tymi tagami będzie kategoryzowany feedback uzyskany podczas badań. Przykładowo, jeżeli prowadzisz badanie NPS oceniające zdolność do rekomendacji w firmie telekomunikacyjnej, Twoimi tagami może być wszystko, co klient zawrze w uzasadnieniu swojej oceny (dodanym do ankiety pytaniu otwartym), czyli touchpointy na styku klient-marka. Może to być np. cena usługi, oferta, kompetencje konsultanta, szybkość obsługi, jakość itd.
Co jeśli klient nie pozostawił odpowiedzi na pytanie otwarte?
Zdarza się, że respondent nie zamieszcza żadnego komentarza w odpowiedzi na pytanie otwarte. W takiej sytuacji warto dodać tag „brak wypowiedzi”.
Dzięki temu możliwe będzie skuteczne korzystanie z filtra pokazującego nieotagowane odpowiedzi (któremu poświęcona będzie dalsza część poradnika). Jeśli taki tag nie zostanie przypisany, dana odpowiedź będzie nadal widoczna jako „nieotagowana”, co może prowadzić do jej ponownej analizy i niepotrzebnego powielania pracy.
Na późniejszym etapie analizy, odpowiedzi oznaczone jako „brak wypowiedzi” można z łatwością odfiltrować i wykluczyć z dalszych rozważań.
3. W zakładce Tagi widoczna jest lista stworzonych kategorii, które można w każdej chwili edytować. Musisz pamiętać, że:
tagi tworzone są dla całego konta, a nie konkretnej ankiety,
nowe tagi można dodać w każdej chwili, tj. jeżeli podczas tagowania zauważysz, że brakuje odpowiedniego taga, należy przejść do zakładki Wyniki w dowolnym projekcie i wybrać Tagi. Po stworzeniu nowego taga możesz wrócić do tagowania odpowiedzi i dodać ten tag, który powinien pojawić się już na rozwijanej liście.
KROK 2: TAGOWANIE ODPOWIEDZI
Od czego zacząć?
W tym kroku wyjaśnimy jak przypisać stworzone wcześniej tagi do wypowiedzi udzielonych przez klienta. Kategorie przypisujemy pojedynczo – do każdej wypowiedzi udzielonej w konkretnym badaniu (pojedynczego wypełnienia). Aby rozpocząć tagowanie odpowiedzi wybierz z listy ankietę lub test, który chcesz skategoryzować, a następnie:
1.Przejdź do zakładki Wyniki i dalej Tagowanie odpowiedzi.
2. Po kliknięciu zobaczysz na ekranie wszystkie wypełnienia wybranego badania.
W górnym panelu znajduje się opcja „Pokaż/ukryj pytania”, która pozwala wybrać jedno lub kilka pytań, które mają być wyświetlone poniżej. Możesz też zaznaczyć, które segmenty i atrybuty (czyli dane o respondencie) chcesz wyświetlić.
Dane te mogą pochodzić z różnych źródeł – na przykład:
z odpowiedzi na pytanie o adres e-mail zawarte w ankiecie,
lub z atrybutów dodanych podczas importu listy kontaktów.
Ustawienia filtrów odpowiedzi
Z tego miejsca dostępne jest również ustawienie filtra, według którego wyświetlone zostaną wypełnienia do kategoryzacji. Poniżej przedstawiamy w jaki sposób można włączyć odpowiednie filtry oraz jakie filtry warto ustawić na początku procesu tagowania, aby praca nad tagami przebiegała bez problemów.
Aby usprawnić tagowanie odpowiedzi i uniknąć powtarzania pracy, zalecamy ustawienie filtra „Dowolny tag → Jest nieprzypisany”.
Dzięki temu w widoku zobaczysz wyłącznie komentarze, które jeszcze nie zostały otagowane – czyli te, które faktycznie wymagają analizy.
Tworzymy go w sposób jak poniżej:
Zastosowanie takiego filtra z pewnością ułatwi pracę z tagowaniem. Jeśli do przeanalizowania mamy dużą liczbę odpowiedzi i musimy podzielić pracę na kilka dni, filtr „Dowolny tag → Jest nieprzypisany” pozwoli nam po powrocie zobaczyć wyłącznie te wypowiedzi, które nie zostały jeszcze otagowane.
Możemy ustawiać też inne filtry, jeżeli np. tagowaniem ma zająć się kilka osób i tak np.
jedna osoba może analizować odpowiedzi Krytyków, inna Pasywnych, a kolejna Promotorów. W takim przypadku warto ustawić filtr na daną grupę, by każdy z analityków pracował tylko na swoim zakresie wypowiedzi.:
możliwe jest również filtrowanie odpowiedzi pod kątem daty. Przykładowo, możemy ustawić jeden filtr dla wypowiedzi z ostatnich 14 dni, a drugi — dla starszych niż te 14 dni. Dzięki temu łatwiej będzie zarządzać analizą w zależności od czasu, w którym spłynęły odpowiedzi:
Wtedy każda z zaangażowanych w tagowanie osób może pracować na swoim filtrze, nie wchodząc nikomu w drogę.
[Ważna informacja: Za każdym razem po wejściu w zakładkę Tagowanie odpowiedzi, należy listę filtrów stworzyć od nowa, ponieważ ona nie zapisuje się automatycznie]
Tagowanie odpowiedzi - kolejne kroki
Po wybraniu odpowiedniego widoku danych lub dodaniu filtra możemy przystąpić do tagowania. W tym celu wystarczy kliknąć na wybrane wypełnienie, a na ekranie pojawi się lista wszystkich stworzonych tagów. Na tym etapie:
najpierw wybieramy konkretny tag, którego dotyczy wypełnienie – może to być zarówno jeden jak i kilka tagów (na przedstawionym przykładzie kategorią jest produkt):
określamy emocjonalne zabarwienie tagu: zielone – pozytywne, pomarańczowe – neutralne oraz czerwone -negatywne. Należy pamiętać, że w jednej wypowiedzi każdy tag może być oznaczony w inny sposób (klient np. może wystawić NPS 8 i pozytywnie ocenić pracę BOK, a negatywnie szybkość działania aplikacji). Szary kwadrat z przekreśleniem w kolorze czerwonym oznacza, że do danego tagu nie została przypisana żadna z emocji:
Ułatwienie tagowania odpowiedzi - niezbędne skróty klawiszowe
W celu ułatwienia i przyspieszenia procesu tagowania Webankieta umożliwia stosowanie skrótów klawiszowych:
Pomiędzy wypełnieniami można poruszać się przy użyciu skrótów klawiszowych SHIFT + strzałki góra/dół. Użytkownik jest wówczas przenoszony automatycznie do początku kolejnego wypełnienia. Automatycznie otwierana jest też opcja tagowania dla kolejnego wypełnienia.
Po kliknięciu na konkretne wypełnienie (lub przełączeniem skrótem klawiszowym), na ekranie od razu wyświetla się lista dostępnych tagów. Tagi można przełączać przy użyciu strzałek góra/dół. Aby dodać aktywny tag wystarczy wcisnąć klawisz enter.
Przy użyciu strzałek (prawa/lewa) użytkownik może wybrać aktywny tag i następnie: usunąć go używając klawiszy delete lub backspace lub edytować jego zabarwienie (emocję).
Użytkownik może dodać kolor/emocję przy użyciu myszki najeżdżając na wybrany tag i kolor lub przy użyciu skrótu klawiszowego SHIFT + 1,2,3. Przy użyciu klawiatury nie ma możliwości usunięcia przypisanej już do tagu emocji.
Dla ułatwienia skróty są widoczne także na ekranie:
Wystarczy ok. 30 minut pracy stosując te skróty, aby zadziała pamięć mięśniowa:). Wtedy cały proces tagowania przebiega znacznie szybciej niż klikanie myszką.
Przy każdym dodanym tagu pojawi się krzyżyk, za pomocą którego w każdym momencie można usunąć dany tag z tego wypełnienia.
Jaka jest optymalna ilość tagów, którą powinniśmy używać?
Niektórzy z Was zapewne zastanawiają się, ile tagów maksymalnie powinniśmy dodać, aby późniejsza analiza była jak najbardziej wartościowa.
Na pewno im więcej tagów, tym bardziej dokładnie, ale trudniej będzie takiej analizy dokonać. Z kolei mniej tagów sprawi, że analiza będzie bardzo ogólna bo mamy ogólne informacje.
Rozwiązaniem może być zatem stosowanie tagów ogólnych i szczegółowych np. możemy stworzyć tagi jak np. kurier, ale też kurier-czas, kurier-kontakt (jeżeli chcemy ocenić czas dostawy i samą obsługę) .
Mając tego typu tagi, już na etapie analizy, możemy wybrać czy chcemy je analizować ogólnie czy szczegółowo. Na początku pewnie wystarczy ok. 20, max. 30.
Nie ma z kolei większego sensu tworzenie taga tylko do 1 wypowiedzi, jeżeli nie mamy kilku innych podobnych. Wtedy wystarczy dodać do takiej wypowiedzi tag “inne”.
Eksport tagów
Gdy wypowiedzi respondentów zostały już otagowane, można przejść do pobrania danych do raportu z surowymi danymi.
W tym celu należy przejść do zakładki Wyniki → Wypełnienia, a następnie kliknąć przycisk Pobierz surowe dane.
W kolejnym kroku wybieramy przycisk Eksportuj i decydujemy, w jakim formacie chcemy pobrać plik — XLSX lub CSV.
Przypisane tagi znajdziemy w jednej z ostatnich kolumn pobranego pliku.
[Ważna informacja]: W surowych danych nie ma możliwości eksportu oznaczonego sentymentu wypowiedzi. Oznacza to, że nawet jeśli podczas analizy przypisano wypowiedziom pozytywny, neutralny lub negatywny sentyment, informacja ta nie będzie widoczna w pliku CSV lub XLSX po eksporcie danych.
Kolejny krok? Analiza ilościowa!
Przypisałeś już stworzone tagi do konkretnych wypełnień? Świetnie! Przed Tobą jeszcze dwa najważniejsze zadania – analiza ilościowa tagów oraz analiza sentymentów. W kolejnym artykule dotyczącej otagowanych odpowiedzi opowiemy Wam o tym jak przeprowadzić analizę ilościową przy pomocy zaawansowanych tabel krzyżowych, rankingów i trendów dostępnych na platformie Webankieta. Innymi słowy – w jaki sposób dowiedzieć się jak nasi klienci mówią o naszych cenach, obsłudze klienta, produkcie itp., jakie obszary są oceniane najlepiej, a jakie najgorzej i które z punktów styku na linii klient-firma wymagają naszej uwagi i poprawy.