Oceń nasze produkty w skali od 1 do 5. Chyba wszyscy z nas spotkali się z pytaniami tego typu - w ankietach satysfakcji z zakupów, oceny pracy działu obsługi klienta, zadowolenia z wizyty u lekarza itd. Czasami firma chce jednak zapytać o ocenę respondenta dotyczącą więcej niż jednego produktu / punktu styku itd. W takich sytuacjach doskonale sprawdzi się pytanie macierzowe. Oto przykład:
W jaki sposób liczona jest średnia w pytaniu macierzowym ze skalą liczbową?
Do analizy wyników uzyskanych na podstawie takiego pytania musimy obliczyć średnią.
W innym przypadku, kiedy skala odpowiedzi opiera się na liczbach, tak jak na powyższym przykładzie (skala od 5 do 1), średnia liczona jest z wartości tych odpowiedzi.
Przeanalizujmy dwa przypadki ze skalą liczbową:
Przypadek 1
Skala: 5,4,3,2,1 + odpowiedź "nie wiem", która w ustawieniach ankiety oznaczona jest jako odpowiedź neutralna (o tym, jak ją ustawić przeczytasz w tym artykule). Przykład:
W tym przypadku, odpowiedź “nie wiem” nie wpływa na sposób liczenia średniej. Dla skali: 5,4,3,2,1, 'nie wiem', średnia będzie liczona z tych wartości liczbowych.
Obliczamy ją w ten sposób:
5x liczba odpowiedzi + 4x liczba odp. + 3x liczba odp. + 2x liczba odp. + 1x liczba odp. / suma odpowiedzi (nie uwzględniamy “nie wiem”, bo jest ona oznaczona jako skala neutralna).
Przypadek 2
Jeśli jednak chociaż jedna odpowiedź nie składa się tylko z cyfr i nie oznaczymy jej jako skala neutralna, to średnia liczona jest z indeksów tych odpowiedzi. W tym przypadku do liczenia średniej, uwzględniamy odpowiedź “nie wiem”.
Całość obliczamy w ten sposób:
index1 x liczba odp. + index2 x liczba odp. + index3 x liczba odp. + index4 x liczba odp. + index5 x liczba odp. + index6("nie wiem")x liczba odp. / suma wszystkich odpowiedzi.
Wnioski:
W przypadku odpowiedzi w postaci wartości liczbowych wszelkie dodatkowe odpowiedzi typu “nie wiem” oznaczaj, jako skala neutralna. Tylko wówczas średnia może być liczona w prawidłowy sposób.