Wszystkie kolekcje
Zbieranie
Pozostałe
Wysyłka zaproszeń do ankiety SMSem
Wysyłka zaproszeń do ankiety SMSem
Artur Zbiejcik avatar
Napisane przez Artur Zbiejcik
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Badania prowadzone za pomocą kanału SMS mają swoją specyfikę, ale też unikalne zalety! Czasem szybkość dotarcia z ankietą, jej zwięzłość, decydują o uzyskaniu odpowiedzi co może przekładać się na większy response rate niż w dystrybucji zaproszenia drogą mailową.

Dzięki możliwością jakie stwarza Webankieta oraz SMSAPI masz możliwość w kilku krokach skonfigurować wysyłkę ankiety do respondentów smsem.

Ustawienia ankiety

W pierwszej kolejności po stworzeniu projektu badania w Webankiecie należy skonfigurować odpowiednie ustawienia dostępu do linku. Aby to wykonać należy przejść do zakładki Tworzenie --> Ustawienia ankiety --> Dostęp.

Dostęp do ankiety z ogólnego linka

Jeżeli ankieta ma być ogólnodostępna z jednego linku wybierz opcję "Taki sam link dla każdego z respondentów". Po zapisaniu ustawień link znajdziesz w zakładce ZBIERANIE --> Link do ankiety. Link ten należy wkleić do treści wiadomości sms podczas konfiguracji wysyłki w SMSAPI, o czym wspominamy w dalszej części artykułu. Wybranie takiej konfiguracji pozwoli na przeprowadzenie badania anonimowego bez możliwości analizy odpowiedzi konkretnych respondentów.

Indywidualny link dla każdego z respondentów

W momencie, gdy posiadamy bazę respondentów i chcemy wiedzieć jak odpowiadali poszczególni ankietowani oraz chcemy zabezpieczyć się przed kilkukrotnym wypełnianiem ankiety przez tą samą osobę należy przejść do zakładki TWORZENIE --> Ustawienia ankiety --> Dostęp i wybierać opcję "Indywidualny link dla każdego z respondentów" a następnie w sekcji Identyfikacja respondentów wybrać opcję "Włączona. Możesz powiązać wypełnienie z respondentem".

Generowanie linków

Jeżeli zdecydowaliśmy się na indywidualny link dla każdego z respondentów to w następnym kroku powinniśmy stworzyć listę respondentów, do której zostaną przydzielone indywidualne linki. Przykładowa lista stworzona w excelu wygląda następująco. W pierwszej wierszu zawsze dodajemy nazwy atrybutów. Następnie w pierwszej kolumnie dodajemy numer telefonu. Kolejne kolumny mogą zawierać dane respondenta. Na podstawie tych atrybutów po zebraniu wyników będzie możliwość analizy wyników np: tworząc filtr na podstawie atrybutu MIASTO.

Tak przygotowaną listę importujemy w zakładce ZBIERANIE --> Dystrybucja własna --> Import z pliku.

Po zaimportowaniu pliku, do respondentów przydzieli się unikalny numer token, który również będzie wszyty w link do ankiety. Gotowe linki, które będziemy chcieli dodać do treści smsa można pobrać do pliku wybierając przycisk Eksportuj do XLSX, który znajduje się pod listą.

Po pobraniu listy z linkami wygląda ona tak:

Taką listę należy zmodyfikować usuwając zbędne kolumny (identyfikator, wygenerowano, otwarto, wypełniono oraz token).

Następnie po kolumnie z numerem telefonu należy utworzyć nową, w której będziemy wprowadzać treść wiadomości. Kolejne kolumny stają się wtedy odniesieniem parametrów dynamicznych od [%1%] do [%4%]. W poniższym przykładzie chcemy aby w treści znalazły się zwrot imienny czyli parametr [%1%] oraz indywidualny link do ankiety - parametr [%4%]

W takiej formie plik jest gotowy do dalszego zaimportowania w serwisie SMSAPI

Aby przeprowadzić wysyłkę z panelu klienta musisz posiadać konto na platformie SMSAPI.

Zarejestrujesz je pod adresem Rejestracja konta w SMSAPI | SMSAPI.

Aby zakończyć rejestrację należy wprowadzić dane firmy takie jak jej nazwa, NIP oraz adres.

Kolejnym krokiem jest ustalenie nazwy nadawcy SMS, czyli np. nazwy Twojego sklepu/firmy. Zastąpi ona numer telefonu w skrzynce odbiorczej klienta, dzięki czemu z łatwością zidentyfikuje Twoje wiadomości. Funkcja jest darmowa.

Po weryfikacji danych oraz pola nadawcy, uzyskamy pełną funkcjonalność serwisu.

Aby rozpocząć wysyłkę, w panelu po lewej stronie należy wybrać zakładkę Bramka SMS a następnie Numery i treści z pliku.

Wybieramy odpowiednie pole nadawcy, nadajemy wysyłce nazwę oraz dodajemy wcześniej utworzony plik z numerami telefonów i linkami do wypełnienia ankiety.

Następnie przechodzimy do podsumowania.

Znajdziemy tutaj wszystkie najważniejsze informacje dotyczące wysyłki, takie jak liczba przygotowanych wiadomości oraz ich koszt w serwisie. Kampanię realizujemy za pomocą przycisku Wyślij.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?