Przejdź do głównej zawartości

Wysyłka zaproszeń do ankiety SMSem

Artur Zbiejcik avatar
Napisane przez Artur Zbiejcik
Zaktualizowano ponad 2 lata temu

Badania prowadzone za pomocą kanału SMS mają swoją specyfikę, ale też unikalne zalety! Czasem szybkość dotarcia z ankietą, jej zwięzłość, decydują o uzyskaniu odpowiedzi co może przekładać się na większy response rate niż w dystrybucji zaproszenia drogą mailową.

Dzięki możliwością jakie stwarza Webankieta oraz SMSAPI masz możliwość w kilku krokach skonfigurować wysyłkę ankiety do respondentów smsem.

Ustawienia ankiety

W pierwszej kolejności po stworzeniu projektu badania w Webankiecie należy skonfigurować odpowiednie ustawienia dostępu do linku. Aby to wykonać należy przejść do zakładki Tworzenie --> Ustawienia ankiety --> Dostęp.

Dostęp do ankiety z ogólnego linka

Jeżeli ankieta ma być ogólnodostępna z jednego linku wybierz opcję "Taki sam link dla każdego z respondentów". Po zapisaniu ustawień link znajdziesz w zakładce ZBIERANIE --> Link do ankiety. Link ten należy wkleić do treści wiadomości sms podczas konfiguracji wysyłki w SMSAPI, o czym wspominamy w dalszej części artykułu. Wybranie takiej konfiguracji pozwoli na przeprowadzenie badania anonimowego bez możliwości analizy odpowiedzi konkretnych respondentów.

Indywidualny link dla każdego z respondentów

W momencie, gdy posiadamy bazę respondentów i chcemy wiedzieć jak odpowiadali poszczególni ankietowani oraz chcemy zabezpieczyć się przed kilkukrotnym wypełnianiem ankiety przez tą samą osobę należy przejść do zakładki TWORZENIE --> Ustawienia ankiety --> Dostęp i wybierać opcję "Indywidualny link dla każdego z respondentów" a następnie w sekcji Identyfikacja respondentów wybrać opcję "Włączona. Możesz powiązać wypełnienie z respondentem".

Generowanie linków

Jeżeli zdecydowaliśmy się na indywidualny link dla każdego z respondentów to w następnym kroku powinniśmy stworzyć listę respondentów, do której zostaną przydzielone indywidualne linki. Przykładowa lista stworzona w excelu wygląda następująco. W pierwszej wierszu zawsze dodajemy nazwy atrybutów. Następnie w pierwszej kolumnie dodajemy numer telefonu. Kolejne kolumny mogą zawierać dane respondenta. Na podstawie tych atrybutów po zebraniu wyników będzie możliwość analizy wyników np: tworząc filtr na podstawie atrybutu MIASTO.

Tak przygotowaną listę importujemy w zakładce ZBIERANIE --> Dystrybucja własna --> Import z pliku.

Po zaimportowaniu pliku, do respondentów przydzieli się unikalny numer token, który również będzie wszyty w link do ankiety. Gotowe linki, które będziemy chcieli dodać do treści smsa można pobrać do pliku wybierając przycisk Eksportuj do XLSX, który znajduje się pod listą.

Po pobraniu listy z linkami wygląda ona tak:

Taką listę należy zmodyfikować usuwając zbędne kolumny (identyfikator, wygenerowano, otwarto, wypełniono oraz token).

Następnie po kolumnie z numerem telefonu należy utworzyć nową, w której będziemy wprowadzać treść wiadomości. Kolejne kolumny stają się wtedy odniesieniem parametrów dynamicznych od [%1%] do [%4%]. W poniższym przykładzie chcemy aby w treści znalazły się zwrot imienny czyli parametr [%1%] oraz indywidualny link do ankiety - parametr [%4%]

W takiej formie plik jest gotowy do dalszego zaimportowania w serwisie SMSAPI

Aby przeprowadzić wysyłkę z panelu klienta musisz posiadać konto na platformie SMSAPI.

Zarejestrujesz je pod adresem Rejestracja konta w SMSAPI | SMSAPI.

Aby zakończyć rejestrację należy wprowadzić dane firmy takie jak jej nazwa, NIP oraz adres.

Kolejnym krokiem jest ustalenie nazwy nadawcy SMS, czyli np. nazwy Twojego sklepu/firmy. Zastąpi ona numer telefonu w skrzynce odbiorczej klienta, dzięki czemu z łatwością zidentyfikuje Twoje wiadomości. Funkcja jest darmowa.

Po weryfikacji danych oraz pola nadawcy, uzyskamy pełną funkcjonalność serwisu.

Aby rozpocząć wysyłkę, w panelu po lewej stronie należy wybrać zakładkę Bramka SMS a następnie Numery i treści z pliku.

Wybieramy odpowiednie pole nadawcy, nadajemy wysyłce nazwę oraz dodajemy wcześniej utworzony plik z numerami telefonów i linkami do wypełnienia ankiety.

Następnie przechodzimy do podsumowania.

Znajdziemy tutaj wszystkie najważniejsze informacje dotyczące wysyłki, takie jak liczba przygotowanych wiadomości oraz ich koszt w serwisie. Kampanię realizujemy za pomocą przycisku Wyślij.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?