Wszystkie kolekcje
Jak stworzyć projekt od A do Z
Pracownicy
Jak przeprowadzić głosowanie lub konkurs w Webankiecie?
Jak przeprowadzić głosowanie lub konkurs w Webankiecie?
Julia Czarnowska avatar
Napisane przez Julia Czarnowska
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Przeprowadzając konkurs lub głosowanie najbardziej zależy nam na tym, żeby jego wyniki były obiektywne. Nie stanie się tak, jeżeli jedna osoba będzie mogła głosować na więcej niż jednego kandydata lub odwrotnie – ta sama opcja będzie miała szansę zgarnąć mnóstwo głosów od jednego uczestnika. Zagrożeniem jest też możliwość zakładania przez głosujących fałszywych kont e-mail i tym samym nabijania swoim faworytom dodatkowych punktów.

Na szczęście istnieje prosty sposób, aby zapobiec takim sytuacjom przeprowadzając głosowanie przy użyciu platformy Webankieta. Jest nim weryfikacja adresu e-mail.

Jak to zrobić?

Do prawidłowego przeprowadzenia konkursu potrzebne będa nam dwie ankiety. Ale po kolei.

Krok 1 – stworzenie ankiety nr 1

Tworzymy typowy kwestionariusz konkursowy/ formularz do głosowania. Jako pierwsze zadajemy pytanie konkursowe, np.:

Dodajemy kolejną stronę, na której zadajemy drugie (i ostatnie) pytanie o adres e-mail:

W sekcji zakończenie (zakładka Tworzenie, pod dodawaniem pytań) informujemy respondenta o tym, że na jego adres e-mail przyjdzie wiadomość z prośbą o potwierdzenie:

Po dodaniu pytań przechodzimy do zakładki Tworzenie -> Ustawienia ankiety i w sekcji "Dostęp" wybieramy taki sam link dla każdego z respondentów:

Krok 2 - stworzenie ankiety nr 2

To w tym kwestionariuszu będziemy zbierać wiążące wyniki głosowania.

Tworzymy nową ankietę (Stwórz projekt) i wybieramy opcję "Stwórz kopię".

Następnie wybieramy stworzoną przed chwilą, pierwszą ankietę.

Pytanie nr 1 będzie identyczne, więc jedyne co musimy zrobić to przejść do Zakładki tworzenie i zmienić pytanie nr 2, nadając mu np. taką treść:

To pytanie ma na celu weryfikację potwierdzenia, więc jego treść może brzmieć np. Czy potwierdzasz swój wybór. Powinno być to pytanie jednokrotnego wyboru.

Po wprowadzeniu pytań przejdź do zakładki Tworzenie -> Ustawienia ankiety. W sekcji Dostęp zaznacz indywidualny link dla każdego z respondentów i włącz identyfikację respondentów:


Krok 3 – E-mail po wypełnieniu

Po zakończeniu tworzenia drugiej ankiety przejdź do zakładki Projekty na Twoim koncie, a następnie wybierz z listy ankietę, którą tworzyłeś jako pierwszą.
Następnie przejdź do zakładki Ustawienia -> E-mail po wypełnieniu, gdzie zaznacz status: Aktywny

Wpisujemy temat e-maila kierowanego do osób, które wzięły udział w badaniu, a następnie ustalamy jego treść. Naszym celem jest potwierdzenie oddania głosu, dlatego w treści musimy:

  • stworzyć link, w który musi kliknąć respondent, aby potwierdzić ankietę

W tym celu klikamy w ikonę wstaw/edytuj link i wklejamy tam adres stworzonej wcześniej ankiety nr 2 (znajdziemy go w zakładce Zbieranie) dodając po znaku zapytania i parametr user token z udzielonymi odpowiedziami. Link może wyglądać w ten sposób:

O tym jak stworzyć taki link przeczytasz w osobnym artykule w naszym poradniku.

W treści wiadomości możemy też dodać np. imię osoby, na którą respondent oddał głos, korzystając z makra ANS ID (Dynamiczna zawartość -> Odpowiedź z pytania nr 1). Więcej o tworzeniu i rodzajach makr ANS przeczytasz w osobnym artykule.

Pamiętaj: w tym przypadku zastosuj makro ANS_NR nie ANS_ID!

I to… już wszystko. Link do ankiety z głosowaniem może trafić do respondentów.

Wiadomość z prośbą o potwierdzenie oddania głosu, która trafi do respondenta po wypełnieniu ankiety może wyglądać tak:

Już po potwierdzeniu na ekranie respondenta wyświetli się ustalony wcześniej przez Ciebie komunikat, np.:

Warto pamiętać:

  • wszystkich uczestników zapraszasz do udziału w badaniu w ankiecie nr 1 – właściwym głosowaniu,

  • podliczanie głosów i analiza wyników powinna być przeprowadzana na ankiecie nr 2 (potwierdzającej),

  • weryfikacja e-mail nie pozwoli na to, aby jedna osoba głosowała na więcej niż jednego kandydata.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?