W gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości – przymusowej pracy zdalnej, zmiany sposobu działania firmy, konieczności dostosowania się do nowych warunków panujących na rynku – trzymanie ręki na pulsie samopoczucia i zaangażowania pracowników jest bardziej istotne niż kiedykolwiek.

Doskonałym narzędziem pozwalającym zespołom HR i właścicielom firm na prostą i szybką kontrolę poziomu satysfakcji i utrzymywanie stałego kontaktu z pracownikami jest ankieta Pulse Check. Eksperci z Webankiety przygotowali gotowy wzór badania Pulse Check, a poniższa instrukcja pokaże jak krok po kroku, w prosty i szybki sposób przeprowadzić ankietę naszej platformie.

Krok 1: tworzenie ankiety Pulse Check

Możesz samodzielnie tworzyć swoją własną ankietę zaangażowania pracowników, jednak zachęcamy do skorzystania z gotowego wzoru badania Pulse Check, przygotowanego przez naszych ekspertów:

Zamiast umieszczonego w szablonie pytania Employee Net Promoter Score (eNPS), do ogólnej oceny poziomu satysfakcji, zaangażowania lub samopoczucie zespołu, możesz wykorzystać np.:

  • pytanie typu ocena z gwiazdkami, kciukami, serduszkami itd.

  • skalę Likerta

Jeśli chodzi o kolejne pytania, muszą one być ściśle dopasowane do potrzeb i specyfiki działania organizacji. W teorii powinny jednak dotyczyć one następujących obszarów:

Organizacja

Zaangażowanie

Ocena

Rozwój

Relacje

Najlepszym sposobem na ich zadanie w prosty i przystępny sposób jest skorzystanie z pytania macierzowego, oto przykład:

O tym, jak dostosować szablon ankiety Pulse Check do swoich potrzeb dodając lub usuwając pytania bądź zmieniając ich treść przeczytasz w naszym poradniku, w sekcji zatytułowanej: Tworzenie ankiety.

Więcej informacji o tym jak interpretować wyniki badania eNPS oraz wykorzystać je do zaawansowanej analizy znajdziesz w naszym eBooku w całości poświęconemu Pulse Check Survey.

Krok 2: Wysyłka Pulse Check Survey

Kolejnym etapem badania będzie wysłanie ankiety zaangażowania do pracowników. pamiętaj, że ten rodzaj badania wysyłany jest w tzw. falach, czyli regularnych odstępach czasu, do tej samej grupy pracowników.

To, na jaką częstotliwość się zdecydujesz zależy od Ciebie i specyfiki działania Twojej firmy. Decydując się na określone odstępy czasu weź pod uwagę:

  • możliwość wahań i zmian w badanych obszarach:

Badając nastroje pracowników przy użyciu Pulse Survey możesz zdecydować się nawet na cotygodniową wysyłkę, jeśli jednak mierzysz zaangażowanie, zasadne będzie znacznie rzadsze badanie – np. co miesiąc.

  • czas potrzebny na wprowadzenie zmian na podstawie wyników:

Jeśli pytasz pracowników o opinię to oczywiste, że liczą oni że na ich podstawie dojdzie do konkretnych zmian. Oszacuj czas potrzebny na ich wprowadzenie – w tym analizę wyników, rozesłanie ich w organizacji i rozmowę z osobami decyzyjnymi.

Jeśli już zdecydujesz się na określoną częstotliwość, najlepszym sposobem dystrybucji ankiet Pulse Check jest wysyłka ankiety na służbowy e-mail pracownika. W Webankiecie ustawienie takiej wysyłki jest proste, wystarczy, że:

  • W programie typu Excel przygotujesz listę adresów pracowników, do których chcesz wysłać pierwszą falę badania:

  • Zaimportuj tę listę do swojego konta na Webankiecie, z poziomu zakładki Zbieranie -> Wysyłka na E-mail:

W kolejnych krokach zdecydujesz o treści wysłanego zaproszenia do wzięcia udziału w badaniu. Poinformuj w nim (lub we wstępie do ankiety) pracowników o celu ankiety i tym, ile czasu zajmie jej wypełnienie. Pamiętaj, że możesz ustawić także przypomnienie o wypełnieniu ankiety, wysyłane automatycznie do tych, którzy jeszcze nie wzięli udziału w badaniu Pulse Check.

Więcej o skutecznym wysyłaniu ankiet dowiesz się z webinaru: https://www.youtube.com/watch?v=sfSJacPCCL8

Krok 3: analiza wyników

Badanie Pulse Check może dotyczyć naprawdę różnych aspektów funkcjonowania firmy. Dlatego nie ma odgórnie przyjętych metod, ani narzędzi analizy. Warto jednak pamiętać, że największą zaletą prowadzenia regularnego badania Pulse Check jest możliwość porównania wyników W CZASIE. Wśród oferowanych przez ankietę możliwości, zaobserwowanie niepokojących w wynikach zmian w kolejnych falach badania ułatwią m.in.:

  • trendy – umożliwiają one pokazanie wyników badania z pytania NPS, typu ocena, oraz macierzowego (czyli tych używanych w Pulse Check Survey) w trzech wymiarach czasowych: tygodniowym, miesięcznym i kwartalnym,

  • rankingi – dzięki nim możesz stworzyć listę kwestii najlepiej lub najgorzej ocenianych, zarówno dla jednej fali badania, jak i dla wielu lub porównać rankingi z jednej fali do drugiej.

Warto pamiętać:

  • Na naszym blogu znajdziesz więcej informacji na temat badania Pulse Check pracowników. Wyjaśniamy tam jaki jest cel badania, skąd wzięła się jego popularność i jakie są dobre praktyki jego prowadzenia przez działy HR.

Czy udało Ci się znaleźć odpowiedź na swoje pytanie?